Ph.D defense of Guoqin Zang"Study, Design, and Realization of an Extended Automotive Signalization"
The Monday, July 11, 2022
at 2:00 PM
auditorium L125,
Bâtiment des Forges,
Centre des Savoirs et de l'Innovation,
11 Rue Dr Rémy Annino,
42000 Saint-Étienne
"Study, Design, and Realization of an Extended Automotive Signalization"
(french below)
The thesis took place at the Hubert Curien laboratory in partnership with Stellantis and Marelli (Automotive Lightings), and was funded by the Embedded Lighting Systems (ELS) industrial chair of the Institut d'Optique Graduate School.
This PhD defense will be retransmitted online through the following weblink:
https://ujmstetienne.webex.com/ujmstetienne-en/j.php?MTID=m4d5c3905bbf490e617e0f42f416ef11b
ABSTRACT
The forthcoming appearance in road traffic of autonomous vehicles, i.e. without a human driver, raises obvious questions about human-machine interactions. One question in particular concerns the interaction between pedestrians and autonomous vehicles when they meet each other: how can the autonomous vehicle indicate its intention to the pedestrian? What signal can it emit that is as well understood as a gesture from a human driver? This thesis attempts to answer these questions through two studies. The first study assumes that pedestrians will adapt very progressively to interactions with autonomous vehicles, and will keep the reflexes they have already acquired towards conventional vehicles. The first study therefore focuses on an in-depth observation of current interactions between the vehicle (with driver) and the pedestrian at a crosswalk. The second study focuses on the design of light signals and pictograms placed on the vehicle and their understanding by a human observer, leading to recommendations on the type of signal to be used, the place where it should be placed, and the time to activate it, with a view to future standards.
COMMITTEE
- Cornelius Neumann (Karlsruhe Institute of Technology) - Reviewer
- Roland Brémond (Univ. Gustave Eiffel) - Reviewer
- Thierry Fournel (Univ. Jean Monnet) - Examiner
- Mathieu Hébert (Univ. Jean Monnet and Institut d'Optique) - Director
- Sheherazade Azouigui (Embedded Lighting Systems / Huawei) - Supervisor
- Sébastien Saudrais (ESTACA) - Supervisor
[French version]
La thèse s'est déroulée au laboratoire Hubert Curien en partenariat avec Stellantis et Marelli (Automotive Lightings), financée par la chaire industrielle Embedded Lighting Systems (ELS) de l'Institut d'Optique Graduate School.
Cette soutenance de thèse sera retransmise en ligne via le lien suivant :
https://ujmstetienne.webex.com/ujmstetienne-en/j.php?MTID=m4d5c3905bbf490e617e0f42f416ef11b
RESUME
L’apparition annoncée dans le trafic routier du véhicule autonome, donc sans conducteur humain, pose d’évidentes questions en matière d’interactions homme-machine. Une question en particulier porte sur l’interaction entre les piétons et ces véhicules autonomes lorsque ceux-ci viennent à se croiser : comment le véhicule autonome peut-il signifier au piéton ses intentions ? Quel signal peut-il émettre qui soit aussi bien compris qu’un geste de la part d’un conducteur humain ? Cette thèse tente d’apporter des éléments de réponse à ces questions à travers deux études. La première étude part du principe que les piétons ne s’adapteront que très progressivement aux interactions avec les véhicules autonomes, et garderont les réflexes déjà acquis vis-à-vis des véhicules classiques. La première étude porte donc sur une observation approfondie des interactions actuelles entre le véhicule (avec conducteur) et le piéton au niveau d’un passage piétons. La deuxième étude porte sur conception de signaux lumineux et de pictogramme placés sur le véhicule et leur compréhension par un observateur humain, conduisant à des préconisations quant au moment d'activer et l'endroit où placer ces signaux en vue de futures normalisations.
Membres du jury
- Cornelius Neumann (Karlsruhe Institute of Technology) – Rapporteur
- Roland Brémond (Univ. Gustave Eiffel) – RapporteurThierry Fournel (Univ. Jean Monnet) – Examinateur
- Mathieu Hébert (Univ. Jean Monnet et Institut d'Optique) – Directeur
- Sheherazade Azouigui (Embedded Lighting Systems / Huawei) – Encadrante
- Sébastien Saudrais (ESTACA) – Encadrant